Thursday, October 30, 2014

Rutin harian aku di Marudi.

Assalaamualaikum..

Entri kali aku nak citer pasal rutin harian aku kat sini. Ekceli, tak ada apa2 yang menarik pun atau luar biasa ke apa ke. Cuma mungkin suatu hari nanti bila aku tak mengajar lagi di sini, dapat la aku baca balik setiap catatan2 dalam blog ni sebagai pengubat rindu kan.


Kalau hari sekolah, seperti biasa aku akan keluar rumah paling awal jam 6.30 pagi n paling lewat jam 6.45 pagi. Walaupun jam masih awal, tapi cuaca dah cerah benderang. Mula2 posting sini tak biasa jugak dengan perubahan waktu yang awal sejam berbanding di semenanjung. Terasa susah nak atur jadual tidur n bangun. Tapi, alhamdulillah lama2 tu berjaya jugak aku biasakan diri. 

Nasib baik bila balik bercuti di kampung, aku dapat biasakan diri ikut waktu di semenanjung. Cuma satu perkara je kat sini (Sarawak) yang kadang2 aku terbawak-bawak bila balik ke Kedah iaitu tabiat tidur awal. Hehe. Maklumlah, di sini aku memang perlu tidur awal sebab waktu gelap n cerahnya awal. Lagipun, senang aku nak bangun solat subuh pagi2 n tak mengantuk masa dalam kelas nanti. Pernah aku ditegur oleh mak sedara masa kat kampung, dia cakap "eh, awal kak ngah tidoq!" Bayangkan masa tu jam baru pukul 9 malam, tapi aku dah rasa mengantuk n bila landing je atas katil, terus lena tau. 


Turun je dari rumah, perkara pertama yang aku akan buat ialah bertegur sapa dengan aunty yang pakai baju hijau dalam gambar tu. Sebenarnya, dia la tuan tuan rumah yang aku menyewa di sini. Dia ni bukannya sekadar peramah je, tapi mesra alam ya amat. Pantang kami berjumpa atau berselisih kat mana2, pasti dia akan tegur. Tak pun aku yang tegur dia dulu. Hehe. 

Bagi aku kalau tinggal di tempat orang atau dengan bahasa yang mudah hidup merantau, kita mesti sentiasa berbuat baik n beramah mesra dengan masyarakat sekililing. Bila berjumpa dengan orang jangan sombong atau meninggi diri. Nanti kalau ada perkara yang tidak diingini berlaku pada kita, merekalah orang pertama yang akan menghulurkan bantuan. Nak harap family sendiri memang tak la sebab mereka jauh di semenanjung. Tapi, jangan terlalu mesra alam ye. Perlu berpada-pada jugak. Terutama bagi kaum wanita yang masih bujang trang tang tang tu. Tersilap mesra takut ada yang terbekenan. Susah jugak kalau perkara lain yang timbul nanti. Apa2 pun kita kena sentiasa berhati-hati n amalkan membaca ayat kursi setiap kali keluar rumah. Letakkan kebergantungan itu pada Allah. In sha Allah hidup kita akan selamat walaupun di mana kita berada.


Yang ni pasar atau orang di borneo panggil tamu. Mula2 tu payah sangat nak biasakan diri sebut tamu n kadang2 blur bila kawan2 cakap beli kuih kat tamu. Susah payah pikir kat mana ek tempat tu. Hehe. Maklumlah, mana biasa panggil macam tu sebelum ni kan. Yang aku biasa sebut, PASAR atau MARKET je. Perkataan MARKET tu sila sebut versi orang2 veteren utara noh. Kalau aku rajin skit, memang aku pegi tamu dulu sebelum ke sekolah. Beli la kuih seringgit dua buat alas perut. Jadi bila masuk kelas tu tak der la bertukar jadi mak tiri dalam citer bawang putih bawang merah kalau budak2 buat hal kan. Biasanya bila perut kosong, angin kus2 tu mudah datang. Hehe. 


Aku pegi sekolah tak perlu naik kenderaan bagai. Cukup dengan menggunakan perkhidmatan yang Allah bagi ni. Syukur alhamdulillah masih sempurna n cukup bilangan. Hehe. Lagipun aku menyewa dekat dengan sekolah. Jalan kaki naik tangga ni pun tak sampai 5 minit. Tapi kannnn...ya Allahhhh, semput aihhhh bila sampai ka atas tu. Hehe.


Sesi persekolahan bermula pukul 7.20 pagi sampai la pukul 12.40 tengah hari. Lepas tu dah boleh balik. Tapi, kadang2 aku balik lewat jugak ke rumah sebab nak siapkan kerja yang tertangguh. Kalau belum siap tulis lesson plan untuk mengajar esok, aku settle dulu. Mesti siapkan di sekolah jugak. Aku memang jenis yang tak bawak balik buku lesson plan ke rumah. Bagi aku, kat rumah adalah masa untuk beristirehat n bersantai menonton tv sambil makan2. Hehe. Cuma kalau ada kerja2 lain yang tak dapat disiapkan di sekolah, baru aku akan gigih angkut bawak balik ke rumah. 


Lagi satu, sebagai pejalan kaki tegar, payung merupakan salah satu alat yang wajib aku bawak dalam handbag selain handphone, wallet, air n ipad. Hehe. Bukannya apa, ini merupakan salah satu langkah keselamatan jugak. Boleh elakkan daripada cahaya matahari terus ke kulit. Nanti satu hal plak nak kena tempek krim pemutih malam2 sebelum tido. Huhu.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!