Sunday, October 26, 2014

Potato Fritters.

Assalaamualaikum..

Masa hari tu kan terjumpa la resepi potato fritters kat fesbuk. Ya Allaaah. Terlioq tak tau nak habaq. Teringin la tu maknanya. So, pagi2 weekend macam ni baru ada kesempatan nak buat. Hehe. Kalau weekdays, kirim salam la nak manjakan tekak masak2 gempak macam ni tau. Hehe. Ada je aktiviti kat sekolah. Hampir setiap petang macam tu. Bila balik rumah badan dah keletihan. Semangat pun semput2 je nak masak.

Jadi, aku buat la sikit untuk melepaskan keinginan tekak ni. Agak-agak sorang makan. Then, lepas siap goreng aku makan panas2 sambil cicah sos cili. Panas plus pedas, memang terangkat kauuuu..hehe.

Nak cuba boleh follow resepi kat bawah ni ye. Potato fritters versi aku sendiri sebab aku ada ubahsuai sikit. Mana yang ada dalam peti sejuk tu, aku campak je dalam adunan. Hehe.

Bahan-bahan : 

1 biji kentang (saiz besar).
1 biji cili besar *dirincik halus.
2 ulas bawang merah *ditumbuk.
4 sb tepung jagung.
3 sb tepung gandum.
2 biji telur.
Sedikit garam.
Minyak untuk menggoreng.

Cara-cara membuatnya : 

Sagat kentang menjadi halus2. Aku cincang je sebab tak der alat penyagat tu. Hehe.
Satukan semua bahan di atas kecuali minyak. Gaul sehingga sebati.
Panaskan minyak. Sudukan adunan n goreng sehingga garing (agak2 leper je ok supaya rangup). 
Hidangkan dengan sos n teh o panas.

Pesanan penaja :
Kalau korang nak tambah ikan bilis ke, daun bawang ke atau lada sulah pun boleh. Ikut selera masing2 okeh.

3 comments:

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!