Wednesday, December 1, 2010

Jom jadikan amalan


Minggu terakhir kuliah yang lepas, pensyarah aku telah memberi sedikit tazkirah atau dikatakan juga perkongsian ilmu yang bagiku cukup bermakna. Pensyarah aku namanya Dr Lukman seorang pensyarah di Jabatan Fiqh & Usul, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. Orangnya kecil molek dan berasal dari Kelantan. Kata beliau : "Kita beri tazkirah sikit la sempena hari jumaat ni". Selepas mendengar katanya, kami semua tersenyum senang. Teruja kali.
Di sini aku dengan senang hatinya nak berkongsi dengan anda semua tentang apa yang aku dapat pada hari tersebut. Antara perkongsian yang diberi oleh ustaz ialah tentang amalan membaca surah al-Waqiah dan juga surah al-Kahfi :

1. Membaca Surah al-Waqiah di setiap malam Jumaat. Fadhilatnya, dia akan dimurahkan rezeki oleh Allah SWT.

2. Membaca Surah al-Kahfi selepas solat subuh pada tiap hari jumaat. Fadhilatnya, mukanya akan berseri-seri sehingga jumaat akan datang.

Walaupun, hanya sekelumit cuma, aku harap perkongsian ini akan memberi manfaat kepada semua. Sama-samalah kita menjadikan ia satu amalan harian disamping bacaan-bacaan ayat al-Quran yang lain, yang mana ianya mempunyai pelbagai keistimewaan.

1 comment:

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!