Friday, October 15, 2010

Kebaikan senaman pagi

Ada apa pada pagi sabtu dan ahad. Apa lagi tidur tak bangun-bangun la...kan..kan...hehe. Ye la...tak perlu ke ofis, tak perlu ke kuliah. Biasa la tu. Kita nikan manusia biasa ja. Aku pon pernah jugak macam tu. Biasanya kat rumah la bila cuti semester yang berbulan-bulan tu. Tiap-tiap pagi, selepas solat subuh, aku akan bawak sebijik bantal dan landing depan tv. Kalau weekdays, aku akan tonton MHI. Weekend lak aku suka tengok Nasi Lemak Kopi O (best bila Aziz Desa jadi pengacara). Sambil-sambil menonton tu, sempat jugak aku terlelap depan tv. Maklumlah, pagi-pagi kan sejuk. Hehehe...Lepas menonton tv, baru aku mula kemas rumah. Basuh pinggan yang bertimbun dalam sinki. Sebagai kakak sulong, kena la tunjuk teladan yang baik kepada adik-adik...(rajin ni..boleh buat menantu..huhu). Letih memang la letih. Rumah besar (bukan bangalow ponn..), yang wat keja dua orang ja, aku ngan twin. Mak biasanya urus pokok-pokok bunga dia. Pagi-pagi dah pegang cangkul. Tapi, mengemas rumah juga satu rutin yang baik untuk kesihatan sebab kita banyak melakukan pergerakan. Boleh mengeluarkan peluh. Lemak-lemak yang bertimbun pon boleh cair. Tak caya, try la buat. Bukannya apa, nanti bila dah tua, pangkat nenek-nenek takla sakit sana-sini kan.


Ada yang rajin "banyak" tu, diaorang akan melakukan senaman pagi-pagi. Jogging kat taman ke...main badminton ke...ke gym atau sebagainya. Banyak kebaikan senaman waktu pagi ni. Antaranya kita dapat meningkatkan metabolisme dan mengekalkan keadaan ini selama beberapa jam, (kadangkala boleh ia boleh kekal sehingga 24 jam). Secara tidak langsung, kita membakar kalori sepanjang hari hanya kerana kita bersenam di waktu pagi. Sebenarnya keadaan ini terjadi kerana peningkatan oksigen dan pengaliran darah di dalam tubuh kita. Bahkan penyelidik mendapati orang yang rajin bersenam pada waktu pagi adalah orang yang sentiasa konsisten dalam regim diet dan kecergasannya.



Jadi, malam sebelum tidur tu, kunci jam loceng yang bunyi kuat tu..senang sikit nak bangun. Mulakan senaman di waktu pagi. Insya-Allah tubuh badan kita akan sentiasa sihat. Dah tua nanti tak la dapat penyakit 'tiga serangkai'. Ahaks..!!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan...jemput singgah selalu ye..hehe!